Blog

Jak szukać pracy za pośrednictwem mediów społecznościowych?

29 Marzec 2019 | Dla pracowników

Serwisy społecznościowe stopniowo zmieniają swój charakter. Przestają pełnić jedynie funkcję rozrywkową oraz być platformą do komunikacji między znajomymi. Obecnie stały się również popularnym narzędziem marketingowym. Ponadto, wspierają proces ubiegania się o pracę i kontakt z potencjalnym pracodawcą. Na LinkedIn, Goldenline czy Facebooku rekruterzy łowią talenty i poszukują kandydatów do pracy. HR-owcy coraz częściej zwracają uwagę na tych kandydatów, których CV pokazuje nie tylko doświadczenie zawodowe, ale także kim są jako ludzie. W jaki sposób pokazać to potencjalnemu pracodawcy? Zachęcamy do przeczytania niniejszego wpisu :)

Kandydaci, którzy szukają nowej lub pierwszej pracy, chętnie odwiedzają  grupy branżowe bądź profile firmowe w poszukiwaniu interesujących dla nich ofert pracy. Jednak media społecznościowe rządzą się swoimi prawami, dlatego warto poznać ich specyfikę. Umożliwi to skuteczne posługiwanie się nimi podczas poszukiwań pracy, a także pozwoli uniknąć wpadki.

Załóż konto w odpowiednim serwisie

LinkedIn oraz GoldenLine to przykłady dwóch portali społecznościowych o charakterze stricte zawodowym. Oba powyższe zrzeszają zarówno headhunetrów, jak i specjalistów. Coraz większą popularnością cieszą się również specjalne grupy oraz fora internetowe na Facebooku czy Twitterze. Tworzy się je na potrzeby poszczególnych branż, w których każdy może udostępnić znalezioną w Internecie ofertę pracy.

Uzupełnij swój profil

Zarejestrowanie się w social mediach to jednak nie wszystko. Kolejnym krokiem jest pozyskanie zainteresowania rekruterów twoją osobą. Poświęć czas na szczegółowe opracowanie swojego profilu. Powinny się na nim znaleźć treści informujące o przebiegu twojego zatrudnienia i edukacji, w tym również informacje o wszelkich kursach, warsztatach, szkoleniach, zdobytych certyfikatach bądź nagrodach. Opisz swoje sukcesy zawodowe. Wymień projekty, w których brałeś udział. Podobnie jak w CV, tak i tu obowiązuje zasada odwróconego porządku chronologicznego. Na swoim profilu warto zamieszczać posty, które dotyczą twoich zainteresowań zawodowych, jak np. ciekawe artykuły, opinie ekspertów, wyniki badań, relacje ze szkolenia, w którym bierzesz udział itp. Tego typu posty powinny być publikowane bez ograniczeń względem osób, które mogą je zobaczyć, czyli jako posty publiczne.

Wyróżnij się w tłumie

Liczy się pierwsze wrażenie. Postaraj się, aby twój profil był estetyczny i ciekawy wizualnie. Czas poświęcony na jego dopieszczenie, zwróci się w późniejszym czasie podczas aplikowania na konkretne oferty pracy. Wykorzystuj różne czcionki, pogrubienia bądź podkreślenia najważniejszych informacji. Nie przesadzaj jednak z ilością graficznych ozdobników. Treść powinna być spójna i zwięzła, a przede wszystkim prawdziwa. Pamiętaj, że w dobie Internetu wszystko można zweryfikować. W opisach warto stosować słowa i frazy kluczowe, np. popularne w branży nazwy stanowisk. Dzięki temu profil będzie zauważalny dla rekruterów. Nie zapomnij dodać profesjonalnego zdjęcia o charakterze biznesowym.

Stań się ekspertem w swojej branży

Umiejętnie kreuj swój wizerunek w sieci. Pracodawcy coraz częściej biorą pod uwagę to, jakie treści oraz zdjęcia aplikanci udostępniają na swoich profilach. Zwracają też uwagę na to, czy kandydaci udzielają się w branżowych dyskusjach i grupach. Ponadto, jakim słownictwem się posługują w komentarzach, czy wypowiedzi są profesjonalne i w dobrym tonie. Publikowane treści muszą też być zgodne z zasadami poprawnej polszczyzny oraz pod względem gramatycznym. Jeśli prowadzisz eksperckiego bloga, koniecznie o tym wspomnij w aplikacji. Takie działania pozwolą ci na kreowanie wizerunku eksperckiego.

Networking w social mediach

Poszukiwania pracy za pośrednictwem serwisów społecznościowych nie może odbyć się bez networkingu. Budowanie sieci kontaktów jest rozszerzaniem swoich perspektyw zawodowych. O branżowe znajomości należy dbać i je rozwijać. Nawet jeśli kogoś nie znasz osobiście, możesz nawiązać z nim kontakt poprzez wspólnych znajomych. Pamiętaj, żeby z takich znajomości nie tylko czerpać, ale mieć też coś wartościowego do zaoferowania od siebie np. podesłać ciekawą ofertę pracy bądź interesujący artykuł.

Społecznościowe profile kandydatów to kopalnia wiedzy dla rekruterów

W świecie mediów społecznościowych niezwykle ważne są opinie. Przy każdej możliwej okazji, proś swoich pracodawców, współpracowników lub klientów biznesowych o napisanie referencji. Tak, jak ze wszystkim – ważna jest ich jakość, a nie ilość. Wzbogacisz nimi swoje konto na danym portalu społecznościowym i zyskasz w oczach rekruterów czy potanianych pracodawców.

Dynamiczny  rozwój rynku pracy sprawił, że szukanie pracy w social mediach nie jest już nowością, a niejako koniecznością. Największe szanse na znalezienie zatrudnienia za pomocą nowych mediów mają ci, którzy je rozumieją i wiedzą jak z nich korzystać. Tak jak rekruter googluje nas, również i my możemy z sieci dowiedzieć się sporo na temat potencjalnego pracodawcy, sprawdzić opinie na jego temat, wymogi względem kandydatów czy formy dokumentów aplikacyjnych. Taki research jest wręcz konieczny przed rozmową kwalifikacyjną.

 

 

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.